Marlies van der Wal

Marlies van der Wal durfde de uitdaging aan om een huis te kopen met twintig jaar achterstallig onderhoud. “Er moest echt heel veel aan gebeuren om het naar onze smaak tot een thuis te maken. De oude keuken was op zich prima, maar wel klein en erg gedateerd. De bijkeuken was als losse ruimte eraan gekoppeld. Dat hebben we er als ruimte bij getrokken. De draagmuur moest weggehaald worden en verstevigd worden met een steunbalk. Ook dit is in overleg met Marcel gebeurd.” De wens voor een nieuwe keuken leidde haar naar Marcel van de Beeten van Het Keukenbureau.

“Marcel heeft al een tijd geleden voor een vriendin een nieuwe keuken verzorgd en ze was zo enthousiast dat ik dacht: mocht ik ooit een nieuwe keuken willen, dan klop ik bij hem aan. En zo gebeurde het ook.” Kortingen uit het niets, stuntprijzen, maar vooral de constante dwang en druk van de grote keukenbedrijven hielden Marlies tegen om daar aan te kloppen. “Wat mij echt tegenstaat bij dat soort concerns, Je moet dit en dat. Ik krijg het gevoel dat ik al op mijn hoede moet zijn als ik daar over de drempel stap. Marcel plant als dat nodig is zonder morren meerdere afspraken om alles met je door te spreken en ideeën uit te wisselen. Wat wil je in de keuken? Hoe moet het eruitzien? Welke materialen wil je gebruiken? Hij luistert heel goed naar wat je wil en vaart dan verder op je wensen.

Gaandeweg kom je dan samen uit op hoe je het hebben wil. Het verloopt allemaal heel soepel en natuurlijk.

Ik heb de samenwerking als heel prettig ervaren.” Marcel bereidt zich goed voor en wil alle details weten“

Hij kan ook zeker duidelijk zijn. Zo moet het gebeuren. Maar niet op een vervelende manier. Hij legt het ook uit en is eigenlijk meer aan het bijsturen en adviseren. Zo wilden wij eigenlijk een muurtje richting de woonkamer laten zitten. Hij gaf aan dat het beter was om die weg te halen voor een mooiere doorloop.

En nu ben ik er erg blij om dat we dat gedaan hebben.”De keuken is nu precies geworden zoals wij het wilden en voor ogen hadden, zonder gekke verrassingen.“ En het mooie is, ik heb echt het gevoel dat ik altijd bij hem kan aankloppen, mocht er toch wat zijn. Toen de keuken klaar was, zat er een klein scheurtje in de plint. Het was ons nog niet opgevallen, maar hij heeft dat gewoon direct netjes vervangen.” De grootste klussen van de verbouwing zijn nu achter de rug, maar er staan nog wel wat kleinere klussen op stapel, zoals schilderen, behangen en inrichten. “Dan kan ik tussentijds in elk geval even bijkomen in mijn mooie nieuwe keuken. Ik zal hem zeker aanbevelen bij familie, vrienden en kennissen. Een tevreden klant, dat is toch uiteindelijk altijd de beste reclame.”

 

Dit interview was eerder te lezen in Harderwijk Magazine.